Wednesday, November 6, 2013

Istanbul, Aku datang ! Part 3

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah, pada hari ini, Allah telah memberikan saya kesempatan untuk mencoretkan serba sedikit pengalaman saya ketika berada di Turki pada Ogos yang lalu. Sebelum saya bercerita lebih lanjut berkaitan tempat-tempat yang menarik di Istanbul & Bursa serta sejarah tempat tersebut, moleklah kiranya jikalau saya bercerita serba sedikit berkenaan Kota Istanbul.

ISTANBUL. Istanbul merupakan sebuah kota bersejarah yang pernah menjadi pusat pemerintahan 3 kerajaan yang agung (Empayar Byzantium, Empayar Rom dan Empayar Turki Uthmaniyyah).

Istanbul, merupakan sebuah kota yang mempunyai sejarah lebih daripada 2500 tahun dikelilingi oleh Laut Marmara, Selat Bhosphorus dan Golden Horn.

Istanbul adalah sebuah bandar yang suci , di mana masjid-masjid, gereja-gereja dan rumah-rumah ibadat terletak sebelah menyebelah , dan juga mengisytiharkan persaudaraan sesama mereka. Istanbul juga terkenal dengan istana-istana, rumah-rumah dan bangunan-bangunan monumental - setiap satu mempunyai gaya dan seni bina unik yang telah diwarisi dari Zaman Uthmaniyyah.

Antaranya, Dolmabahce Palace, Masjid Tophane, Menara Galata (Christea Turris) - dibina oleh Genoa, Masjid Sultanahmet, Ayasofya (Hagia Sophia) - salah satu bangunan monumental agama Kristian yang mempunyai mosaik yang unik, Istana Topkapi - pusat pentadbiran Kerajaan Uthmaniyyah, meningkat tinggi di atas Golden Horn - Masjid Suleymaniye karya imperial arkitek Mimar Sinan, Kapali Carsi (Grand Bazaar), Yerebatan Sarnici (Basilica Cistern) dan banyak lagi tempat lain yang menarik membuatkan Istanbul menjadi pusat tinggalan sejarah dan budaya.

Berikut saya sertakan gambar-gambar menarik sekitar Istanbul :

Tram yang menjadi nadi pengangkutan penduduk Istanbul

Masjid Sultan Muhammad Al-Fateh

Kebab Turki - Nyum Nyum Nyum

Antara pintu masuk ke Topkapi Palace

Salah sebuah bilik untuk bersidang di dalam Istana Topkapi

Antara barang tinggalan zaman Rom, Muzium Arkeologi

Stesen bas untuk ke Bandar Fetih

Pemandangan dari kawasan atas Eyup Sultan

Masjid Biru

Antara taman rekreasi yang terletak di Topkapi

Setakat ini sahaja dahulu post saya pada hari ini, insyaAllah, saya akan update tentang Turki dalam masa yang terdekat ni. :)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...